Yoyogi |
Pontifex Maximus SJM |
|
|
Dołączył: 10 Sty 2009 |
Posty: 12524 |
Przeczytał: 60 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
Skąd: Niagara Falls, Ontario Płeć: Waćpanicz |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kodeks Wyborczy SJM z dn. 12.12.2015 r.
tekst ujednolicony i poprawiony językowo w dniu 19.05.2024 r.
Dział I - przepisy ogólne
Zakres regulacji ustawy; zakres przedmiotu wyborów
Art. 1. § 1 - Kodeks niniejszy reguluje tryb przeprowadzania wyborów w obrębie gry.
§ 2 - Wybory przeprowadzane są w sprawach: wyboru osób na określone stanowiska w strukturze gry, organizatorów turniejów (zawodów), głosowań nad wskazanymi w ustawie orzeczeniami sądowymi podlegającymi pod głosowanie oraz w innych sprawach określonych prawem, jeżeli prawo wymaga rozstrzygnięcia przez głosowanie graczy.
§ 3 - Każde wybory (głosowania), w sprawach określonych w § 2, muszą być oparte o przepisy niniejszego Kodeksu.
§ 4 - Wybory obejmują głosowanie lub głosowania nad konkretną sprawą lub sprawami, określonymi w § 2.
Dział II - organizacja wyborów
Art. 2. § 1 - Wybory ogłasza i przeprowadza Administrator, Super Moderator lub Moderator.
§ 2 - Administrator, w formie dekretu, może upoważnić inną osobę niż wymieniona w § 1, do przeprowadzenia wyborów w całości lub części.
§ 3 - W określonych prawem sytuacjach wybory są inicjowane z mocy prawa.
§ 4 - W trakcie roku kalendarzowego istnieją dwie pory wyborcze, pierwsza w okresie lutego i marca, druga w okresie listopada i grudnia. W trakcie pory wyborczej kompletuje się zgłoszenia kandydatów oraz przeprowadza głosowanie przynajmniej w pierwszej turze. W jednej porze wyborczej można przeprowadzić wybory na organizatora wyłącznie jednej edycji danego turnieju.
§ 5 - Regulacja z § 4 dotyczy wyłącznie wyborów organizatorów turniejów.
Formy inicjacji wyborów
Art. 3. § 1 - Wybory przeprowadzane są, co do zasady, na podstawie dekretu Administratora lub, w przypadku wyborów organizatorów turniejów, w formie aktu prawotwórczego o charakterze wykonawczym.
§ 2 - W przypadku wyborów organizatorów turniejów można odstąpić od formy określonej w § 1. Również można odstąpić w tym przypadku od powoływania Komisji Wyborczej. Nie uchybia to regulacji z art. 4.
§ 3 - W przypadku określonym w § 2 szczegółowe zasady organizacji wyborów, jak np. termin i przedmiot głosowania, określone w niniejszym Kodeksie, muszą wypływać z treści aktu prawotwórczego o charakterze wykonawczym, który tych wyborów dotyczy.
Organizacja
Art. 4. § 1 - Dekret Administratora (lub akt prawotwórczy o charakterze wykonawczym) musi zawierać informacje o przedmiocie głosowania, terminie wyborów, powołaniu członków Komisji Wyborczej oraz określeniu zasad szczegółowych wyborów, w szczególności warunków wymaganych od kandydatów uczestniczących w wyborach.
§ 2 - Regulacje dotyczące wyborów organizatorów turniejów zawarte w aktualnym wydaniu Kodeksu Turniejów SJM stosuje się odpowiednio.
Art. 5. § 1 - Administrator, Komisja Wyborcza lub osoba upoważniona przez Administratora do organizacji wyborów odpowiedzialni są za ustalenie listy wyborców, listy kandydatów (listy wyborcze), kontrolę zgodności z prawem zarówno zgłoszonych kandydatur oraz stwierdzenia istnienia przeszkód prawnych lub faktycznych co do możliwości ich wybrania, liczenie głosów oraz ogłoszenie wyników.
§ 2 - Listy kandydatów (listy wyborcze) układane są według kolejności rejestracji kandydatur, jeżeli taka rejestracja miała miejsce lub według kolejności alfabetycznej według alfabetu polskiego, jeżeli rejestracja kandydatur miejsca nie miała.
Art. 6. § 1 - Członkiem Komisji Wyborczej może być każdy aktywny gracz SJM, chyba że głosowanie jego dotyczy.
§ 2 - Przepis określony w § 1 nie dotyczy wyborów na organizatorów turniejów. W takim przypadku osoba wystawiająca kandydaturę własnej reprezentacji nie może podliczać głosów.
§ 3 - Od zakazu określonego w § 2, który dotyczy podliczania głosów, jest zwolniony Administrator, zwłaszcza wtedy, jeżeli nie ma takiej możliwości, żeby inna osoba mogła podliczenie przeprowadzić.
§ 4 - Komisja Wyborcza jest organem fakultatywnym, wspierającym Administratora w jego pracy przy wyborach. O jej powołaniu na konkretne wybory decyduje Administrator, jeżeli uzna to za potrzebne.
Art. 7. § 1 - Wybory zarządzane są z odpowiednim wyprzedzeniem uwzględniając tę okoliczność, by wyborcy mieli należytą ilość czasu na dokładne zapoznanie się z kandydaturami.
§ 2 - W przypadku konieczności organizacji drugiej tury wyborów, druga tura może zostać zorganizowana niezwłocznie po zakończeniu pierwszej tury, z uwzględnieniem art. 10 § 4.
§ 3 - Druga tura wyborów nie może jednak zostać zarządzona później niż 14 dni po zakończeniu pierwszej tury.
Okres głosowania
Art. 8. § 1 - Okres głosowania nie może być krótszy niż siedem dni oraz nie dłuższy niż czternaście dni.
§ 2 - W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres głosowania może trwać mniej niż siedem dni, jednak nie mniej niż dwa dni oraz może być wydłużony, jednakże nie dłużej niż trzydzieści dni. O zastosowaniu niniejszego paragrafu postanawia Administrator w dekrecie oraz uzasadnia decyzję, wskazując okres głosowania.
§ 3 - Okresu głosowania nie zmienia się w trakcie jego trwania, chyba że zachodzą okoliczności uniemożliwiające lub poważnie utrudniające zachowanie pierwotnego okresu. O zmianie okresu wyborów informuje Administrator w dekrecie lub akcie wykonawczym, informując o nowym okresie wyborów oraz przyczynie zmiany.
Art. 9. § 1 - Wyniki wyborów podawane są przez Administratora, Komisję Wyborczą lub osobę upoważnioną do organizacji wyborów niezwłocznie po podliczeniu wszystkich oddanych głosów.
§ 2 - Karty wyborcze są przechowywane przez okres roku, licząc od zakończenia okresu wyborczego.
Kandydatury
Art. 10. § 1 - Warunki kandydatur określane są każdorazowo przed wyborami.
§ 2 - Kandydatury pod kątem ich zgodności są sprawdzane przez Administratora lub osobę do tego przez niego upoważnioną przed rozpoczęciem wyborów.
§ 3 - Kandydatury są zgłaszane osobiście lub przez pełnomocnika do wyborów w okresie nakreślonym w dekrecie lub akcie prawotwórczym o charakterze wykonawczym, który tych wyborów dotyczy.
§ 4 - Kandydatura może być wycofana wyłącznie przed rozpoczęciem wyborów lub w okresie między turami, kiedy nie trwa głosowanie, natomiast Administrator lub członek Komisji Wyborczej, prowadzący procedurę wyborczą, zobowiązani są zapewnić minimum 24 godziny, lecz nie więcej niż 48 godzin od zakończenia ostatniej tury, czasu na możliwość złożenia rezygnacji. Kandydat składa oświadczenie o rezygnacji w temacie z wynikami wyborów.
§ 5 - W przypadku braku kandydatur przeprowadza się ponowny nabór, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej, a jeżeli takiego przepisu brak, to Administrator w swoim dekrecie rozstrzyga wybór organizatora turnieju, przyznaje stanowisko konkretnej osobie lub postanowi o zaniechaniu wyborów ze względu na odpadnięcie podstawy ich wszczęcia lub faktyczną niemożność osiągnięcia celu wyborów, jeżeli w ponownym naborze nie ma faktycznej lub prawnej możliwości na zgłoszenie przynajmniej jednej kandydatury lub ponowny nabór rozpisany według przepisów prawa sprawiłby, że stanowisko lub turniej byłoby nieobsadzone w dedykowanym dla nich terminie.
§ 6 - Prawo do kandydowania zostaje wyłączone przez czas wykonywania środka karnego pozbawienia praw publicznych. Wyłączenia nie stosuje się do zgłoszenia reprezentacji do organizacji turniejów, zawodów, przez ukaranego tym środkiem karnym.
Zaniechanie wyborów
Art. 11. § 1 - Nie przeprowadza się wyborów, jeżeli zgłoszona została wyłącznie jedna kandydatura, która po badaniu dokonanym przez Administratora, Komisję Wyborczą lub osobę upoważnioną do organizacji wyborów może organizować określone zawody lub turniej (w przypadku kandydatury skoczni na organizatora) lub może piastować określone stanowisko (w przypadku kandydatury osoby na określone stanowisko).
§ 2 - Nie przeprowadza się wyborów, jeżeli z powodu wycofania się lub niedopuszczenia do wyborów niektórych kandydatur, została wyłącznie jedna kandydatura, spełniająca określone przedmiotem głosowania wymagania.
§ 3 - Nie przeprowadza się wyborów, jeżeli możliwe jest obsadzenie więcej niż jednego stanowiska, turnieju lub konkursu w turnieju, a liczba kandydatur spełniających warunki jest wystarczająca, żeby pokryć wszystkie przewidziane do obsadzenia stanowiska, turnieje lub konkursy w turnieju.
§ 4 - Postanowienie o zaniechaniu wyborów podejmuje Administrator w dekrecie, podając podstawę prawną i faktyczną decyzji oraz uzasadnienie. Postanowienie może być wydane wyłącznie po zakończeniu okresu, o którym mowa w art. 12.
§ 5 - W przypadku nieobecności Administratora postanowienie może podjąć osoba uprawniona według precedencji określonej w Regulaminie.
§ 6 - Jeżeli organizację wyborów Administrator przekazał innej osobie, ta osoba może w formie decyzji, w formie pisemnej, pod rygorem nieważności, postanowić o zaniechaniu wyborów. Decyzja powinna zawierać elementy określone w § 4.
§ 7 - Jeżeli decyzja wydana w § 6 nie jest zasadna, Administrator w formie dekretu uchyla decyzję w terminie 14 dni od jej wydania, wyszczególniając w dekrecie powody uchylenia decyzji oraz postanawia co do dalszej organizacji wyborów.
Okres przedwyborczy, akcesja kandydatów do wyborów
Art. 12. - Okres zgłoszeń kandydatów w wyborach nie może trwać krócej niż 7 dni.
Dział III - głosowanie
Prawo do głosu, wykluczenie
Art. 13. § 1 - Każdy gracz ma prawo do oddania głosu z zastrzeżeniem poniższych przepisów.
§ 2 - Wyjątkiem od tej zasady jest głosowanie nad sytuacją, która dotyczy gracza bezpośrednio lub głosowanie tyczy się bezpośredniej sprawy reprezentacji gracza (wykluczenie z głosowania). Wtedy ten, kogo sprawy wskazane w pierwszym zdaniu dotyczą, nie może oddać głosu, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w tym Kodeksie.
§ 3 - W zależności od sytuacji, wykluczenie z głosowania może dotyczyć całości wyborów lub ich części, która dotyczy bezpośrednio gracza, w rozumieniu § 2.
§ 4 - Jeżeli okaże się, że w danym głosowaniu nikt nie ma prawa do głosu w myśl § 2, zaś głosowanie dotyczy wyboru organizatora turnieju, głosowania nie przeprowadza się, zaś o wyborze organizatora turnieju decyduje losowanie. O sposobie losowania decyduje Administrator lub osoba przez niego do tego wyznaczona.
§ 5 - Prawo do oddania głosu zostaje wyłączone przez czas wykonywania środka karnego pozbawienia praw publicznych.
§ 6 - Jeżeli wybory (głosowanie, głosowania) wymagają określonego ustawą kworum, przy obliczaniu kworum nie zalicza się tych, którzy zgodnie z niniejszym artykułem są wyłączeni od głosowania i którzy nie mają w ogóle prawa do głosu.
§ 7 - W głosowaniach określonych w Kodeksie Sądowym, wyłączonym z mocy prawa od głosowania, jest ten, kto wydał orzeczenie, którego dotyczy głosowanie.
Zasada bezpośredniości wyborów
Art. 14. § 1 - Wybory są bezpośrednie.
§ 2 - Nie można oddać swojego głosu przez przedstawiciela.
Zasada równości wyborów
Art. 15. § 1 - Wybory są równe.
§ 2 - Każdemu graczowi przysługuje jeden głos mający jednakową moc.
Zasada tajności głosowania
Art. 16. § 1 - Głosowanie jest tajne, wyjątki od tej dyrektywy przewiduje niniejszy Kodeks oraz Regulamin SJM.
§ 2 - Oddane głosy mogą zostać odkryte najwcześniej po zakończeniu okresu wyborczego przez osobę przeprowadzającą wybory.
§ 3 - Treść głosów graczy w powiązaniu z ich nickami nie podlega publikacji z zastrzeżeniem § 4.
§ 4 - Treść głosów graczy może zostać odtajniona w całości lub części, jeżeli istnieje podejrzenie wadliwych wyborów, a ujawnienie treści głosów jest uzasadnione dla rozwiązania wątpliwości. Głosy zostają odtajnione w całości lub części, jeżeli wniosek taki poprze minimum 50% głosujących w zaskarżonych wyborach. Administrator lub jeżeli on nie może, Super Moderator lub Moderator zarządza w tym przedmiocie głosowanie. Ujawnienie polega na ujawnieniu treści głosu w zakresie istotnym dla rozwiązania problemu w powiązaniu z głosującym. Odtajnienia dokonuje się do 7 dni od powzięcia decyzji.
§ 5 - Głosujący może wyrazić sprzeciw odtajnieniu jego głosu. Sprzeciw należy zgłosić do 5 dni od powzięcia decyzji o odtajnieniu. W przypadku wyrażonego sprzeciwu, tego głosu nie ujawnia się publicznie.
§ 6 - Sąd Administratorski ma prawo przy rozpoznawaniu sprawy do poznania treści głosu, jeżeli poznanie tej treści jest uzasadnione dla rozstrzygnięcia sprawy, którą Sąd prowadzi. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w § 5, treści głosu nie upublicznia się, zaś Sąd otrzymuje informacje o treści głosu w sposób niepubliczny. Dowód związany z treścią głosu można przeprowadzić po upływie terminu, o którym mowa w § 5.
Rozstrzyganie remisu
Art. 17. § 1 - Jeżeli wybory na organizatora turnieju (zawodów), wybory na określone stanowisko w strukturach gry oraz inne wybory wymagające jednoznacznego rozstrzygnięcia zakończą się w pierwszej turze remisem, to przeprowadza się drugą turę wyłącznie między kandydaturami, które zajęły pierwsze miejsce eq aequo.
§ 2 - Dekret lub post dotyczący wyborów Administratora, Komisji Wyborczej lub osoby upoważnionej do organizacji wyborów może zawierać postanowienia odmienne od zasad określonych w § 1, jednakże nie może wyłączać on przeprowadzenia drugiej tury, jeżeli wszystkie wybory określone we wskazanym paragrafie muszą zakończyć się jednoznacznym rozstrzygnięciem, odmiennym od remisu.
§ 3 - Jeżeli w drugiej turze ponownie padnie remis, to w przypadku wyborów organizatora remis rozstrzygany jest poprzez głosowanie w kolejnych turach między kandydaturami będącymi eq aequo na 1 miejscu, aż do skutku, z zastrzeżeniem § 4, natomiast w przypadku wyborów na określone stanowisko decyzję podejmuje Administrator. W przypadku wyborów o innym przedmiocie od wymienionych w zdaniu poprzednim, decyzję o sposobie rozstrzygnięcia remisu podejmuje Administrator w formie dekretu.
§ 4 - Jeżeli wybory nie wyłoniły nadal zwycięzcy, zaś rozgrywanie kolejnych tur wpłynęłoby na przekroczenie ustawowych terminów na wyłonienie organizatora, zwycięzca wyłaniany jest poprzez losowanie.
§ 5 - Losowanie stosuje się również w sytuacji określonej w art. 49 § 1 Kodeksu Turniejów SJM z 01.03.2017 r., jeżeli kandydatury konkurujące o przejęcie organizacji uzyskały tę samą liczbę głosów.
Nieważność głosu, skutki
Art. 18. § 1 - Głos jest nieważny, jeżeli:
- został oddany poza okresem wyborów,
- został oddany przez osobę wykluczoną z wyborów lub ich części w zakresie głosu oddanego w części, w której ta osoba podlega wyłączeniu,
- został oddany nieosobiście,
- został oddany przez osobę, której w ogóle nie przysługuje prawo do głosowania,
- został oddany na kandydaturę, która nie jest objęta głosowaniem,
- został oddany wobec niewłaściwego podmiotu,
- został oddany w sposób uniemożliwiający stwierdzenie treści głosu,
- został oddany w sposób uniemożliwiający stwierdzenie, na którą kandydaturę został oddany głos,
- jest sprzeczny w inny sposób z tutejszym prawem.
§ 2 - Głos nieważny nie podlega wliczeniu do wyniku wyborów.
§ 3 - Przeprowadzający procedurę wyborczą informuje w terminie 2 dni od zakończenia okresu wyborczego o stwierdzeniu nieważności głosu, z podaniem głosującego, przyczyny nieważności, określonej w § 1 oraz uzasadnieniem. Głosującemu przysługuje sprzeciw w terminie 2 dni od wydania decyzji o stwierdzeniu nieważności, który rozpatruje Administrator w terminie 2 dni od otrzymania. Administrator, po rozpatrzeniu, wydaje decyzję, w której decyduje o oddaleniu stwierdzenia nieważności głosu lub o oddaleniu sprzeciwu. Od tej decyzji Administratora sprzeciw nie przysługuje.
Art. 19. § 1 - Gracze głosują korzystając z karty wyborczej, która jest zawarta w akcie prawotwórczym o charakterze wykonawczym.
§ 2 - Karta wyborcza musi zawierać zawsze:
- informację o przedmiocie wyborów,
- informację o okresie wyborów,
- listę lub listy kandydatów bądź listę lub listy wariantów, jeżeli nie jest to głosowanie na organizatorów turniejów lub głosowanie mające na celu obsadzenie stanowisk w strukturach gry.
§ 3 - Karta wyborcza może zawierać również dodatkowe informacje, zwłaszcza informacje o osobach wykluczonych (bezpośrednio, ze wskazaniem nicka lub pośrednio, ze wskazaniem podstawy prawnej wykluczenia z głosowania) wraz z podstawą prawną tego wykluczenia.
Zmiana treści głosu
Art. 20. § 1 - Gracz może zmienić treść głosu w okresie trwania wyborów.
§ 2 - W przypadku zmiany treści głosu, o której mowa w § 1, wiążące jest najpóźniejsze wskazanie lub najpóźniej wydana dyspozycja.
§ 3 - Dyspozycja polega na tym, iż gracz wskaże jako właściwe któreś z oddanych swych głosów.
§ 4 - W razie wątpliwości odnośnie zmienionej treści głosu przeprowadzający wybory może przeprowadzić dochodzenie odnośnie treści głosu poprzez zapytanie głosującego.
Dział IV - wadliwość wyborów, zaskarżanie
Art. 21. § 1 - Wszelkie nieprawidłowości w procedurze wyborczej podlegają zaskarżeniu do Sądu Administratorskiego w terminie 7 dni od podania wyników wyborów lub odstąpienia od wyborów. W razie uwzględnienia zasadności skargi, Sąd Administratorski podejmuje działania określone w art. 23. Orzeczenie podlega uzasadnieniu co do przedmiotu skargi.
§ 2 - Zaskarżenie do Sądu Administratorskiego musi zawierać wskazanie:
- wady prawnej wyborów, głosowania, która sprawia, że mogła mieć istotny wpływ na wynik wyborów, głosowania,
- wady faktycznej wyborów, głosowania, w szczególności polegającej na nieprawidłowym przeliczeniu głosów,
oraz, w miarę możliwości, uzasadnienie wskazania. W przypadku zgłoszenia zarzutu nieprawidlowego przeliczenia głosów, skarga nie musi zawierać w szczególności informacji o tym, jak skarżący zagłosował. Jeżeli skarżący w skardze nie podał, jak zagłosował, stosuje się art. 24.
§ 3 - Nieważne są z mocy prawa wybory, które:
- zostały rozpisane przez osobę, która nie ma uprawnień do tej czynności,
- została w nich wybrana kandydatura, która nie została prawidłowo zgłoszona do wyborów, zgodnie z przepisami niniejszego Kodeksu lub kandydatura, która zgodnie z obowiązującym prawem nie mogła zostać wybrana,
§ 4 - Do stwierdzenia nieważności, o której mowa w § 3, stosuje się przepisy art. 94 - 98 Kodeksu Sądowego z dn. 15.11.2020 r.
Art. 22. § 1 - Wybory, od których nie przysługuje środek odwoławczy, stają się prawomocne, prawnie wiążące, wykonalne.
§ 2 - Wybory, które zyskały przymioty określone w § 1, można zaskarżyć w ramach kasacji, określonej w Kodeksie Sądowym.
Art. 23. - W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyborach i w zależności od konkretnej wadliwości, zarządzane są: ponowne wybory, ponowne głosowanie w danej sprawie lub podejmowane są inne środki odpowiadające sytuacji, mające na celu przywrócenie zgodności z prawem.
Art. 24. - Administrator oraz Sąd Administratorski mają prawo, w uzasadnionych okolicznościach i na potrzeby postępowania w przedmiocie ważności wyborów lub postępowania karnego, do otrzymania informacji, o której mowa w art. 16 § 3, przy czym Administrator oraz Sąd Administratorski są zobowiązani do zachowania tej tajemnicy dla siebie.
Dział V - przepisy końcowe
Art. 25. - Niniejszy Kodeks wchodzi w życie z dniem 12.12.2015 r. |
|